lördag 4 november 2017

Alla helgon och efter gästabudet


Idag tänder jag ljus för mina nära och kära som inte finns med mej längre. 

Det är en fin stämning i skymningen hemma hos mej, efter en lång skogspromenad.

 Idag vilar jag och äter rester från gårdagens gästabud här hemma.



Alltid lika roligt att ha gäster och att få bjuda på mat. Här, en bild från gårdagen, jag håller på och dukar och snart kommer gästerna.



Jag bjöd på kycklingfiletgratäng (lånad bild från Året Runt). 
HÄR är receptet! Jag valde bort de soltorkade tomaterna och tog tärnad bacon istället, samt kokt potatis till! Rekommenderas!  Supergott och lyckat!
En ananaspaj till kaffet med färska jordgubbar, gjorde susen efteråt.



Efteråt, förfriskningar i "Salongen" med mycket prat och skratt.
Ja, det är verkligen roligt att ha gäster och att få bjuda till ibland, men idag vilar jag och tar det lugnt, som sagt. 
Att ha gäster kräver sina krafter och planerandet blir minutiöst - man vill ju kunna umgås med sina gäster så mycket som möjligt! 
Jag skriver långa listor på en "tågordning" så att jag ska hinna göra så mycket som möjligt i förväg och det blir oftast lyckat då.

Jag önskar alla en riktigt fridsam och skön Alla Helgonshelg!

5 kommentarer:

Monica sa...

Mums, det verkar jättegott alltihop och receptet ska jag också prov! Man kam göra så mycket gott med kycklingfilé! Och ananaspaj låter också underbart, syrligt och härligt! Jag försöker också göra så mycket som möjligt i förväg, dels blir man ju så varm när man lagar mat och dels vill man ju, som sagt, umgås med sina gäster! Och listor skriver jag också...
Skönt att det känns lyckat dagen efter och att man har rester, så att man slipper laga mat!
Ha en fortsatt skön helg, kram från mig!
Monica

House and Garden by Bia sa...

Så gott det ser ut...sitter här och är hungrig !
Vi ska äta kyckling med curry och grädde och grönsaker...lite i stil med kinamat. Tog en promenad idag jag med ;)
Nu iväg till spisen, hihi
Trevlig kväll !
Bia

Loppisälskare sa...

Härligt att få vara gäst hos dig!
Visst är det skönt att komma in efter en lång promenad, känna värmen och ha små fina ljuspunkter här och där.
Ser så inbjudande ut hos dig.
Vilan efter en bjudning är också härlig och man kan leva på resterna och minnas hur trevligt det var.
Den vilan är du förtjänt av.
Hoppas dagen är fin!
Kram RosMarie

Solstrimmor sa...

Tack för receptet, helt i min smak! Liksom förfriskningsbordet! Jag gillar också att ha gäster och att planera och göra mycket förberedelser. Då kan man delta själv utan att känna stress.
Har haft en kravlös helg där jag inte gjort många knop. Många ljus har jag haft tända och fin musik har sköljt mig ren. Precis vad jag behövde just nu.

Önskar dig en fin vecka!
Kramar från Eva-Mari

Sandra sa...

Lindas imagens. Sua casa é linda. Felicidades.Cumprimentos.