måndag 1 maj 2017

Äntligen - sköna maj!


Valborg och första maj blev precis så där som man vill att det ska vara! Sol och ganska varmt och skönt att vara ute! Trädgårdsarbetet kunde fortsätta och här har jag precis klippt gräset för första gången i år på torpet! Alltid lika skön känsla och det ser lite mera städat ut.


 Nu är det gullvivornas tur och pärlhyacinterna...


Tidiga tulpaner och min nya DILLPION, som jag är jätterädd om! Jag fick en planta på sensommaren, och man vet ju aldrig, men den kommer och fick krypa ur täcket under dagen!


 I rabatten prunkar det och det ena efter det andra sticker upp! 


Premiär för sillunch utomhus på torpet igår på Valborgsmässoafton! 

God glass från ett mejeri i närheten, i solen på balkongen! Där har jag inte suttit sedan vårdagjämningen! 


Nedanför balkongen slår snart björkarna ut, men lärkträdet ligger lite före! 

Äppelblommorna som jag visade i förra inlägget har slagit ut! Så otroligt vackra, nästan som magnolior!

Härliga tider väntar nu och vi kan bara hoppas på en skön fortsättning på maj månad! Så skönt att slippa gnälla om vädret ständigt och jämt! Ha-ha!

Ha en fortsatt skön första maj!

6 kommentarer:

Monica sa...

Det ser såå mysigt ut på ditt torp! Och den där dillpionen verkar spännande - hoppas att du visar mer av den när den kommit längre?
Det måste vara underbart att sitta på din balkong med den utsikten! Här är björkarna helt utslagna; musöronstadiet är passerat och nästan råttöronstadiet också! Det är så där skimrande ljusgrönt nu - jättehärligt!
Men än är det kalla nätter, så nu hoppas vi att maj kommer med värme!
Vårkram, Monica

Hajan sa...

Sådan vacker bild på "ditt underbara torp " som en oljemålning ligger det där. Tänkte på " Hemsöborna ", är bara Östersjön som saknas

Solstrimmor sa...

Äntligen! Åh, om maj ville fortsätta som hon börjat! Vi behöver tina upp och fika och äta sill utomhus och kunna sitta utan att behöva ha långkalsonger på! Jag ser med blotta ögat att min klematis har fått bladknoppar... bara sen igår! Bara det att den klarat vintern på balkongen är en seger för mig. Jag hurrar för din dillpion, de är så vackra! Dotter Åsa har en urgammal som blommar överdådigt varje år. Och jag fick skott av den som jag planterade i min lämnade trädgård... undrar hur den ser ut nu...

Må gott min vän och njut av majvärmen, det gör jag!
Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Oj vad fåren kommit långt hos er...vi ligger lite efter här, inga musöron på björkarna här, men jag hoppas att det är det om två veckor då vi kommer hem från Spanien ;))...men det ska bli kyligt (men idag får vi varmt) så man vet aldrig...
Ha det gott nu !
Kram bia

HWIT BLOGG sa...

Ja nu hälsar vi sköna maj välkommen! Underbara vårbilder du bjuder på och vi njuter väl av en solig helg nu :)
Kram från Titti

MårsArt sa...

Så härligt du har det i din majträdgård! Men sååå sugen jag blev på sill och potatis! Får bli att kolla efter det i affären.
Ha en skön helg!
Kram
Agneta