tisdag 16 juni 2015

Gräskronor


Nu är det perfekt tid för att göra gräskronor! De ska helst göras före midsommar, när gräset är böjligt och lätthanterligt.

I söndags var jag hos mina väninnor, som gärna ville lära sej. Själv gick jag ju på kurs för ca 10 år sedan, och visst, jag kom ihåg hur man gör, det är nämligen inte alls svårt.


Här hänger de färdiga kronorna på rad! 
Efter att vi samlat in gräset satt vi med varsin kaffekopp, och med hundar, katter, höns och ankor kring benen, och band våra kronor. Tala om lantlig, och härlig miljö och en underbar stund för samvaro.


Här en krona jag gjorde när jag bodde i huset, som jag hyrde. Här har jag tagit gräs utan ax. 


Här är en av mina första, med enbart smörblommor! Den har några år på nacken, men håller sej ganska fint ändå.


Här - en lånad bild från nätet med både smörblommor, gräs och gräslöksblommor upptill! Så vackert! 

På bloggen "Leva grönt" finns en mycket utförlig och bra beskrivning på hur man gör!

Kanske ett litet tips inför midsommar, när man kanske vill smycka lite extra! 

Nu blir det lite trädgårdsnjutning! Det gäller att passa på när solen lyser!
Ha en fin tisdag!

15 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Ahhh, dina kronor! Dom är så otroligt fina och jag har verkligen försökt, men jag får inte till det. Men nu blev jag så inspirerad så jag måste nog försöka igen. Egentligen får jag ju så himla mycket hösnuva när jag gör det, men det är jag van vid sen nästan födsel, så det får gå! Det finns jättefina gräs här och smörblommor. Och tänk att din smörblommekrans fortfarande är så fin!
Och mer inspiration från dig, vet du, en gång i veckan, sedan du visade det, äter vi din sillrätt! Varför är det så mycket godare på ditt sätt än när man har ingredienserna var för sig????
Tack för alla bra tips!
Kramar

House and Garden by Bia sa...

Oj oj! vad fina !!....verkligen somriga ;))
Tack för tipset också...här är det halvsoligt idag, men ack så blåååsigt!
Jag är ur less på denna blåst...var är sommaren ??
Ha en fin dag i trädgården ;)
Kram bia

Hajan sa...

De är verkligen fina, dessa kronor. Riktiga konstverk tycker jag.
I dag är så fint här med, lagom sol och lagom varmt
tycker jag.

Tänk att dessa kronor kan bli så gamla, var förvarar du dem under vintertid? De kan väl inte hänga då också på balkongen.
Ha det bra önskar Hajan

Solstrimmor sa...

Åh, så fina! Och ett sånt roligt pyssel tillsammans med goda väninnorna! Har sett flera kronor på olika bloggar. Tidigare har också jag bundit gräskronor, men inte i år.

Njut nu av midsommarveckan!
Kramar från Eva-Mari

Gamla Posthuset sa...

Vilka vackra kronor!

Önskar dig en fin eftermiddag!

Kramen
Ina

Monica sa...

Tänk att allting är så mycket roligare om man gör det tillsammans! Nu fick du och dina väninnor en trevlig stund tillsammans och så blev det resultat också! Bättre kan det inte bli...
Jag är också förvånad att de kan hålla sig så länge!
Ha det gott, kram, Monica

IreneL sa...

Åhhh så fina! Jag har tänkt att göra såna men det har inte blivit av.
Tack för inspirationen!

Mejrams! sa...

Så fina, jag är lite förtjust i smörblomman. Låter som ni hade det riktigt trevligt tillsammans med kransar, kaffe och allehanda djur. Kram Merja

Margareta sa...

Åhh,så vackert det är med gräskronor.Jag kommer ihåg att jag har inspirerats av dina kronor tidigare. Du är så duktig...Jag har tänkt göra en traskrona hur länge som helst,efter inspiration av dig...hoppas det blir en vacker dag.
Ha det så gott!
Kram Margareta

Meta sa...

Ohh vad jag skulle vilja göra dom. Så vackra du har gjort. Den med smörblommorna gillade jag skarpt. Får nog vänta till nästa vår har ju fullt upp nu.
Ha en fin och skön tisdag
kram Meta

M/S Design sa...

Det var länge sedan man gjorde en sån.
Så fin den blev!
Mariana

Rost och rädisor sa...

Härliga gräskronor, hör verkligen sommaren till. Snytt fotade också. Inte det lättaste har jag märkt.
Önskar fin midsommar
Anette

Ann Kåge sa...

Åh, så vackra gräskronor och så många varianter . Vilken fin inspiration till midsommarhelgen!
En sån skulle bli fin i väderkvarnen! Ha det så gott!
Kram Ann

Tante Mali sa...

I love decorantions made of natural materials. This is fantastic and absolutely adorable.
Thank you for sharing. Great!!!!
Happy summer
Elisabeth

Felix sa...

Vilka vackra gräskronor du har gjort! Tack för tipset! Det kanske man skulle pröva någon gång. Synd att jag har rensat bort en massa gräs i trädgården... ;-)

Trevlig midsommar!
Elisabet