lördag 16 maj 2015

Gökotta


I morse vaknade jag redan vid halv fem och solen hade just lyft sej över bygden och strålade in i min lägenhet...


 ...majbuketten på köksbordet var alldeles genomlyst, och ute var det endast fyra plusgrader!


Här ser ni beviset - klockan är tjugo i fem, men sen kröp jag ner i bädden igen, och somnade om!

Men på torpet idag, när jag låg och rensade ogräs, hörde jag faktiskt GÖKEN! Det har jag gjort varje dag nu, så jag har haft en alldeles egen Gökotta!
Nu har solen gått i moln och nu väntas ruggväder!

Jag tror jag ska vara riktigt lat resten av dagen!

En fortsatt skön helg önskar jag er!

12 kommentarer:

MårsArt sa...

Flera som alltså är uppe med tuppen, eller kanske göken...
Minns att mina svärföräldrar varje vår var med på gökotta i Vikarbyn. Vi bodde i Leksand så det kändes som om det var alldeles för långt att åka dit så tidigt på morgonen. Tur att man kan höra göken lite senare också.
Kram
Agneta

Mejrams! sa...

Härligt att gå upp så där tidigt och sen krypa ner i sängen igen. Hoppas du fick en fin och härligt lat dag idag. Din bukett på bordet är så fin där i morgonsolen. Kram Merja

Monica sa...

När man ser dina vackra morgonbilder, kan man ångra lite, att man, som jag, är en kvällsmänniska och aldríg är uppe och får se det vackra! Men det är vackert på kvällarna också...
Igår hade vi rena sommarvädret här, men idag liknar det mera höst, grått, svalt och blåsigt!
Ha det bra, kram, Monica

Meta sa...

Det var då en härlig morgon du fick. solen har lyst med sin frånvaro här hos mig. Undrar varifrån den gal din gök Var det västergök kanske bästergök då
Ha en fin och skön söndag
kram Meta

Fröken Grön sa...

Åh vilket underbart ljus! Fast nog är det allra bästa med tidiga lediga morgnar att man får gå och lägga sig igen! ;-)

Kram!

Solstrimmor sa...

Åh, så vackert med solens första strålar! Älskar skuggspelet som de ger. Söt bukett också. Och göken har börjat kocka hos dig! Har inte hört någon än men så bor jag ju i stan numer.

Ha det härligt!
Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

åhh göken är ju så fin att höra ;))
Jättefina bilder när solen skiner in i torpet...härligt!
Ha en fin helg...tror inte vädret blir så bra hos oss iaf...var är värmen ?
Kram bia

Hajan sa...

Jag kommenterade i dag på en annan blogg,just om gökotta. Jag
skrev att jag inte hört någon gök ännu i år-
När jag var ung, så hade vi ofta gökotta och samlades med medhavd matsäck. Mina ungdomar talar aldrig om någon gökotta. Det är väl
andra intressen nu för tiden.
Nu regnar det hos mig.
Trevlig helg önskar Hajan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Igår hade vi samma fina väder, men idag småregnar det. Har inte hört göken än, det är mysigt och höra deras koko-ande.
Kramar/AM

Loppisälskare sa...

Så vackert ljus! Solnedgångar i all ära, men soluppgångar är också vackra. Tyvärr sällsynta för mig då jag inte är morgonpigg och berget är ivägen. Min goda vän vi besökte bedyrade att göken brukade gala men inte behagade den göra det när vi var där. Den satt väl och frös någonstans och hade lika lite lust att gala som jag...
Kram / RosMarie

Eva Agnes sa...

Hej kära, trogna Lisa!
Fint med gökotta och göken som galer.
Eller hoar, kanske man säger.
Naturen är underbar just nu.
Stora kramar
Eva Agnes

G:a Affären sa...

Det är en speciell känsla att varje år få höra göken, sedan efter midsommar tystnar den igen. Jag har lyssnat men här har ingen gök kokoat än.
Så ljus och fin din lägenhet är! Och vilken känsla att kunna få krypa ner i sängen igen, lyckliga du.

Kramar /Cia