måndag 29 augusti 2016

Sensommarfest


Vilken sensommarfest det blev i fredags, på sommarens varmaste dag och en bit över 30 grader!!!
Naturligtvis hade jag inte sinnesnärvaro nog att fota allt, hade liksom fullt upp med alla rätter och svetten som lackade! 
Här är i alla fall en liten fördrink med frysta hallon i, som snabbt smälte förstås. Drinken bestod av pyttelite gin, fläderblomssaft och mineralvatten med citron.


Efter skagenröra på grovt rågbröd, blev det grillat kött med fransk potatissallad, tsatsiki och grönsallad.
Sedan blev det äppelkaka med mandelmassa, vispgrädde och kaffe!
På slutet lite melon, som getingarna ääääälskade kan jag lova!



 Det blev skönare och skönare på kvällen och mycket vatten gick åt och jag fick inviga min glasburk med kran. Den var full med is, vatten och lime.


Vi satt länge vid bordet och njöt av kvällen som var helt underbar när solen gått ner, som den ju gör ganska tidigt numera. 
Då tändes min solcellsslinga och lampa från C.Olsson! 
Här syns också min lite röriga uteplats som mest är förvaring av diverse saker och löken som hänger på tork...
Så skönt med en rejäl kalldusch innan sängen sen! 


På lördagen var det mera normal värme, men blåst och sol.
Efter några sköna dagar på torpet, kom regnet igår och jag kunde konstatera att mina rosor har börjat blomma om och många knoppar väntar. Annars är det mest höstanemonen som lyser upp bland allt det torra.

Idag har det regnat ganska mycket och i natt också. Perfekt dag för innejobb som jag hade idag.

En skön start på veckan önskar jag er!

7 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vilken mysig fest du ställde till! Det låter så gott alltsamman och vilken tur med vädret! Även om det kanske var lite väl varmt när man är värdinna och har mycket att göra, så är det ju ändå bättre än att det var som idag! Vi fick ett rejält åskregn igår kväll och idag är det grått och blåsigt!
Har varit ute och klippt bort lite vissna rosor, annars blir det mest inomhusjobb idag.
Den där glasburken med kran var jättefin! Var har du köpt den?
Ha det så bra, kram, Monica

Meta sa...

Vilken lyckad dag. det är ju inte alltid det är fint sommarvarmt här i aug. Att ha en tradition med sommarfest är ju kul säkert nåt alla ser fram mot.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta

Solstrimmor sa...

Här kan man säga att ni hade tur med vädret! Kanske i välaste laget värmen anbelangar! Nog är det konstigt! Igår hade vi regn precis hela dan men idag är det strålande sol och tio grader och jag älskar dessa morgnar med klar, hög och lättandad luft!

Kul med traditioner och det låter som en riktig gofest du haft! Inte ofta kan man sitta ute långt in på natten i slutet av augusti utan att frysa!

Ha en fin vecka, gissar på sol för din del idag också...
Kramar från Eva-Mari

Hajan sa...

Vilken fin Sensommarfest, vad Du kan hitta på.
Så vackert upplagt och så mycket gott.
Så trevlig din fina flaska var, första gången för mig att se.

Har Du fått den i present, då måste Du ha blivit jätteglad.
Tack för vi fick vara med på denna fest, kram Hajam

Loppisälskare sa...

Så härligt med fest en sådan fin dag även om det kanske var i varmaste laget. Den drinken måste varit riktigt god och resten också som du bjöd på. Lycka att vara gäst där. Själv kastade jag mig i Vättern efter en så svettig arbetsvecka och sökte desperat svalka.
Som alltid är dina foton så vackra!
Kram / RosMarie

HWIT BLOGG sa...

Så mysigt med en liten fest! Visst är ljusslingan fin, min hänger i växthuset och jag blir lika glad varje kväll den tänds :)
Ha en fin onsdag!
Kram från Titti

Erikslundsliv sa...

Så trevligt med en sensommarfest att minnas och njuta av hela hösten! God mat och dryck ser jag på dina bilder och tänk att pricka in vädret så precis, nu är det lite höstigare ute men det är mysigt det med!
Ha en fin dag!
Kram, Ann