söndag 14 juni 2015

Högtidsstunder


Det råder högtid på många plan just nu.
Tiden präglas, som alltid, av examen, studenter, avslutningar, bröllop och födelsedagar! 
Till allt detta kommer växtligheten som i allra högsta grad förhöjer det hela, ja hela livet just nu!
Sköna högtidsstunder kan man ha, bara genom att vandra runt i trädgården och uppleva allt vackert som bara ökar, dag för dag!
På torpet prunkar det just nu:

Förutom att doftpionerna snart är på gång, så har Stjärnflockan, "Linnés döttrar" slagit ut...
Riktiga färgklickar är ju Jättevallmon, både den rosa ryska och den andra, mera vanlig. De har varligt vecklat ut sina kjolar och jag är glad att jag hann fånga dem på bild igår, innan nattens ösregn drabbade dem...
Jag är så nöjd med mina pallkragar! Salladen växer som besatt och jag har nog aldrig haft finare och krispigare sallad. Nu gäller det att äta den innan den blir förvuxen! Här är det "från jord - till bord" som gäller! 
Jag kan bara hoppas på att sniglarna inte hittar upp i lådorna! 

Ljuvligt, soliga dagar har vi haft - hela tre i rad!  
Inatt kom regnet och jag hörde hur det öste ner utanför, medan kärleken flödade  på TV:n från tidernas brudpar! 

Jag är alltjämt kvar på torpet och just nu lyser solen igen och vattentunnorna är fyllda!
Ha en fortsatt skön söndag!

10 kommentarer:

Hajan sa...

Vet Du jag är precis rudis när det gäller växter.
Visste inte att det finns Rysk Vallmo.
Så intressant tycker jag-
Tack för Du berättar, då lär ju jag mig
lite också.

ha det bra, Du har så fint
tycker Hajan

House and Garden by Bia sa...

Åhh vilken fin sallad du verkar ha i dina pallkragar...jag sådde sallad för två år sedan...och fy så mycket larver som satt på dom...fick slänga alltihopa!!...sen dess har jag inte sått sallad igen...idag regnar det här och ingen värme att tala om...vet inte när vi kommer att flytta ut till torpet!
Vi brukar bo där till midsommar...men i år vet i sjutton om vi flyttar dit då.
Ha en fin dag!
Kram bia

Monica sa...

Ett rejält ösregn skulle vi behöva här också! Vi fick 3 mm i natt, men det räcker inte långt, så vi har fått börja vattna, speciellt det nyplanterade.
Men som det växer och slår ut nya blommor varje dag, jag njuter i fulla drag!
Man glömmer från år till år hur vackert det är...
Ha en fin ny vecka, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Tänk att du befinner dig mitt i härligheten! Salladen ser verkligen läcker ut! Och blommorna, jaa, njut av dem nu när de avlöser varandra genom att blomma. Stjärnflocka har alltid varit en favorit:)

Fortsätt att njuta allt vad du orkar!
Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin sallad du har, pallkragar är
toppen. Och vallmon, så vacker.
Ha en fin söndagskväll och kramar/AM

Margareta sa...

Så härliga bilder från torpet. Nu är det väl som allra vackrast..Och så långt din sallad har kommit.Kanske växer det lite fortare i så pass upphöjda bäddar.
Det gäller att passa på,att äta av det goda späda gröna....
Underbara vallmo och stjärnflocka..och pioner snart....

Önskar dig en kommande fin midsommarvecka!!
Kram Margareta

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint det växer i dina odlingslådor! Och vilken sallad, ser så gott ut! Och blommorna blommar, precis som dom ska vid den här tiden, det är fullt upp.
Det är väldigt många som fyller år just nu här och det är kalas på kalas och är det inte hos någon annan så är det här hemma och så bröllop på det! Fantastiskt vackert och härligt bröllop!
Idag är det svalare igen hos oss, men än skiner solen!
Agneta kram

Mejrams! sa...

Ser ut som det är riktig högtid i din trädgård också. Finns det något bättre än att kunna skörda egenodlat, ja det finns det säkert men egenodlat måste hamna högt på listan. Kram Merja

Agneta K-Åhs sa...

Jag kulle vilja tipsa dig om att fästa en virkad spets i kanten upptill på lådan som hinder för sniglarna. Såg det i programmet Trädgårdstisdag med Pernilla Månsson och Tarek Taylor för ett tag sen och det verkar mycket vettigt tycker jag. Har inte provat själv än tyvärr men det ska bli så fort jag kommer till torpet.

Eleonora sa...

Din älskade torptillvaro frodas verkligen av en mängd blommor och det ser så vackert och välskött ut. Du måste jobba en hel del för att få det så fint.
Ha det gott där ute nu till midsommar. Solvarma kramar från
Eleonora