söndag 21 juni 2015

Den längsta dagen...


 ...är det ju idag och solen lyser vackert på den välvattnade grönskan.

Nyss hemkommen efter härligt midsommarfirande i Sörmland, där det varken regnade eller var kallt, tog jag vägen förbi mitt torp.
Eftersom de första doftpionerna slagit ut, norpade jag en, samt en kvist doftschersmin.



Allt utom rosorna har slagit ut under helgen. Någon vattning har verkligen inte behövts - det har kommit hela 34 mm regn under midsommarhelgen!
Nävan lyser blå, och i slutet av rabatten står alla doftpionerna.
Blomningen är fantastisk i trädgården just nu. 



 Plymspirean är gigantisk nu, och som tur var har det inte varit slagregn - då hade den legat ner.



Jag grävde även upp den första potatisen. Blasten är ju enorm och har börjat blomma. Så många potatisar var det dock inte, jag får nog vänta någon vecka till. Men de här små raringarna kommer säkert att smaka underbart!

En underbar midsommar har jag haft hos min rare kusin med fru.
Ett härligt sällskap med trevliga gäster, både stora och små och några fyrfotingar dessutom. Mycket musik, god mat och dryck.
För min del blev det både piano och dragspel till många glada sångare. 

Önskar er en fortsatt skön helg!

17 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Åh, vilket härligt genuint midsommarfirande du haft! Och utan regn och inte kallt! Vilken vinstlott, skönt att några är nöjda! Min midsommarafton på Sveden gård vi Linnés bröllopsstuga, bestod av små grodorna, picknick i regnställ och några enstaka solglimtar. Sen avslutades kvällen tillsammans med herr Ledin i tv-soffan, min mulna midsommarkväll blev magisk:)

Jag promenerade förbi en gigantisk schersmin alldeles nyss och där tänkte jag norpa en kvist när den slagit ut, översållad av knoppar som den var. Helt plötsligt fick vi en solig och skapligt varm söndagseftermiddag, äntligen lite värme... hoppas den kommer nu, sommaren!

Må gott med schersmin och pion!
Kramar från Eva-Mari

Solstrimmor sa...

... och njut av den egna NYPOTATISEN...

Margareta sa...

Ja,jag säger då det...Så vackert det är!!!
Inte lider växterna av någon torka här heller.
Det är lite tidigare hos dig.Här har inte pionerna slagit ut ännu,bara en gammal röd.Inte heller schersminen.Men annars är det mycke blommor.
Och potatis redan...så gott med de första egna.
Det låter som du haft en riktigt fin helg.
Önskar dig en fin sommarvecka till!
Kram Margareta

Kolonilotta sa...

Å vilket härligt firade du haft! :)
Jag väntar på att mina vita doftpioner som jag satte för fyra år sedan ska slå ut för första gången i år!
Rosorna är också på gång.
Det är så härligt i trädgården just nu!
Kram Susanne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den där potatisen kommer eller
har säkert smakat ljuvligt.
Och så många pioner du har, så
fint när alla dom slår ut helt.
Fin söndagkväll och kramar/AM

Mejrams! sa...

Låter som din midsommar har varit riktigt trevlig, härligt med musik och sång. Din torparträdgård ser välmående ut och växtligheten gillar allt regn som har kommit. Jag har inte haft samma tur som du, hela helgen har bjudit på regnskurar och lite sol. Fast nu så skiner solen och det är riktigt varmt och gott ute. Är precis inkommen från en snigelrunda och släckt livet på många slemmiga kryp. Nu blir det kaffe och lite choklad. Ha en fin kväll Lisa!

Monica sa...

Ja, tänk att det redan är årets ljusaste dag, och jag har knappast fattat att det är sommar ännu!
Midsommardagen var solig och varm här, för övrigt har det varit svalt och lite regnigt.
Roligt att du åtminstone, fick fint midsommarväder! Så många pioner du har och så mycket knoppar! Det måste bli underbart vackert när alla dom slår ut!
Vi köper dagsfärsk potatis direkt hos en bonde, men inget går upp emot hemodlad...
Må så gott, kram, Monica

House and Garden by Bia sa...

En härlig midsommar med andra ord ;))
Så fin plymspirean är...vi har en på torpet också, men så långt har inte vår kommit i blomning...i morgon flyttar vi äntligen ut...
Kram bia

https://blog.christinakarlsson.se/ sa...

Vad mysigt med en solig midsommar...här regnade det mest hela tiden, men vi lyste upp tillvaron ändå :)

HA det fint! Christina

Snäckskalsdalen. sa...

Det låter så härligt med en riktigt fin midsommar med gäster och sång och musik. Och så har du redan godis i dina potatisländer! Oj, så gott! Man behöver inte mycket mer då! Vackra somriga blommor också!
Kramar

MårsArt sa...

Den här sommaren får vi ju iallafall träning i att tänka positivt och att hoppas och att önska...Vilken underbar midsommar med dragspel och sång du bjöd på!
Din torpträdgård är ju så fin! Kanske trots eller tack vare allt regn?
Jag ska upp till släkten i mitt älskade Östergötland i sommar. Till Linköping och Borensberg förstås och måste också ta en sväng till Söderköping.
Kram
Agneta

Meta sa...

Låter verkligen som en härlig midsommar som den ska vara. Här var det mest rivning och annat pul. men det är skönt att allt är gjort och vi kan börja om igen med nästa hus. Nu regnar det en skvätt igen och solen tittar fram man kan då verkligen inte planera sitt görand på dagarna det gäller att vara flexibel.
Ha det gott i veckan
Kram meta

Viola sa...

Härliga bilder från rara torpet och vilken tur med vädret du har haft då, här regnade vi nästan bort i vattenhålet, bland de sämsta midsomrar på 30 år vi har upplevt, ha en fin vecka, kram

Hemma på Sjuan sa...

Vackra blommor! Hade inte koll på att det är idag det vänder, det där med ljuset... Kram Suss

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det låter som du har haft ett underbart midsommarfirande. Åh så vacker din trädgård vid torpet är. Det är otroligt vilken växtkraft det varit i år, det kyliga vädret har gjort att växterna är både kraftigare och blommar längre. Mina pioner är fortfarande bara hårda knoppar, men plymspirean är gigantisk.
Kram,
Regina

G:a Affären sa...

Det låter som om du valde helt rätt plats för att fira midsommar. Lycka också att kunna spela!
Din trädgård....!!! Oj så det blommar, ja då hade du råd att nypa med dig doftande pion och schersminer.
Lycka är också att få njuta av sin egen färskpotatis!

Kramar /Cia

Emma Thun sa...

Så mycket fint i din trädgård! <3